Πατώντας με τον κέρσορα πάνω σε τίτλο μαθήματος μπορείτε να δείτε μια σύντομη περιγραφή του:
Τo περιεχόμενο του μαθήματος δομείται γύρω από τα παρακάτω ερευνητικά ερωτήματα:
1. Η μετάβαση από τη Φιλοσοφία στη Φιλοσοφία στην τάξη.
2. Η ενεργοποίηση μιας διδακτικής της φιλοσοφίας.
3. Η σύνδεση της διδασκαλίας της φιλοσοφίας με τη Φιλοσοφία με/για Παιδιά.
4. Η αναγνώριση του πεδίου της Φιλοσοφίας με/για Παιδιά και στο πλαίσιο αυτό της παιδικής ηλικίας
5. Φιλοσοφία με/για παιδιά: μέθοδοι και πρακτικές.
6. Σχέση Λογοτεχνίας-Φιλοσοφίας
7. Σχέση Λογοτεχνίας για παιδιά και Φιλοσοφίας για/με παιδιά:
8. Αναγνώριση κειμένων: τα όρια του λογοτεχνικού και του φιλοσοφικού: αλληλοδιεισδύσεις, ασυμβατότητες, συσχετισμοί.
9. Αναγνώριση του παρα-λογοτεχνικού και του παρα-φιλοσοφικού: Διαμόρφωση ενός εργαλείου κατηγοριοποίησης των βιβλίων για παιδιά.
10. Η συζήτηση/διάλογος στο πλαίσιο της λογοτεχνικής ανάλυσης versus συζήτησης/διαλόγου με φιλοσοφική στόχευση.
11. Από την ιδέα, το συναίσθημα, το χαρακτήρα, την πλοκή στη φιλοσοφική έννοια και στο φιλοσοφικό πρόβλημα: Διάκριση/αναγνώριση των ήδη ενθηκευμένων φιλοσοφικών στοιχείων μέσα σε ένα κατεξοχήν λογοτεχνικό υλικό αλλά 7 της παραγωγής φιλοσοφικών στοιχείων. Αντίστροφα, διάκριση αναγνώριση του στοιχείου της λογοτεχνικότητας μέσα σε φιλοσοφικά κείμενα.
12. Έρευνα στα κείμενα: παραδείγματα από την ιστορία της φιλοσοφίας και από την παιδική λογοτεχνία.
Το μάθημα εστιάζει το ενδιαφέρον του στα εξής σημεία:
1. Στην αδρομερή αναφορά της εξέλιξης του εφηβικού μυθιστορήματος, του μυθιστορήματος διαμόρφωσης (Bildungsroman και Kunstlerroman) και του μυθιστορήματος για εφήβους.
2. Στις διαφορές και ομοιότητες των παραπάνω τριών ειδών.
3. Στα βασικά χαρακτηριστικά των τριών αυτών ειδών.
4. Στα κεντρικά θέματα που διαπερνούν γενικά το μυθιστορηματικό αυτό είδος.
5. Στο μυθιστορηματικό πρόσωπο ως κομβική σύμβαση του μυθιστορήματος.
6. Στην ανάλυση ορισμένων βασικών στοιχείων αφηγηματολογίας.
7. Στον αυτοβιογραφικό άξονα και στην εσωτερικότητα των προσώπων.
8. Στα ζητήματα της ταυτότητας και της ετερότητας.
9. Στα γυναικεία μυθιστορηματικά πρόσωπα στο είδος αυτό.
Στο πλαίσιο του μαθήματος προσεγγίζεται το σύγχρονο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Εξετάζονται ζητήματα που σχετίζονται με τον προσδιορισμό του είδους, τη σχέση του με άλλες αφηγηματικές μορφές, την ερμηνεία στοιχείων του λεκτικού και οπτικού κειμένου. Διερευνώνται οι ιδιότητες των εικονογραφημένων βιβλίων, οι δυνατότητές τους στην ανάπτυξη του αναγνώστη λογοτεχνίας, οι τρόποι με τους ανταποκρίνονται αισθητικά οι αναγνώστες, καθώς και το ζήτημα του ηλικιακού κοινού. Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη των χαρακτήρων, της πλοκής, της οπτικής γωνίας, του θέματος, του χρόνου και του χώρου, σε συνδυασμό με τις συμβάσεις και τις τεχνικές της εικόνας. Αναλύονται η δομή της σελίδας και οι αφηγηματικές δυνατότητες της οργάνωσης των εικόνων, των γραμμών, των χρωμάτων, των πλάνων κ.α.
Η λαϊκή λογοτεχνία αποτελεί είδος και φαινόμενο εξελισσόμενο μέσα στο χρόνο και, ως τέτοιο απασχολεί τη λαογραφία όχι μόνο από λογοτεχνική, αλλά και από ιστορική και κοινωνική άποψη. Όπως και τα άλλα είδη της λαϊκής τέχνης, αποσκοπεί στην ικανοποίηση συλλογικότερων αναγκών. Οι διεθνείς εξελίξεις στον τομέα της λαογραφίας έδειξαν ότι τα λαογραφικά είδη (παραμύθια, παροιμίες, τραγούδια, έθιμα, υλικός βίος) μπορούν να αξιοποιηθούν σε ποικίλα κοινωνικά συμφραζόμενα και έτσι να συμβάλουν στην ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού γύρω από θέματα λαϊκού πολιτισμού που άπτονται της ζωντανής κοινωνικής μνήμης της εποχής μας.
Η έλευση της νέας χιλιετίας έφερε νέα δεδομένα στο χώρο του λαϊκού πολιτισμού: μια εποχή δευτερογενούς, όπως την αποκάλεσε προφητικά ο Ong, προφορικότητας, επιφέροντας ποικίλες αλλαγές τόσο στη διάχυση και τη διάδοση όσο και στην (ανα) δημιουργία των περισσότερων ειδών της λαϊκής λογοτεχνίας. Το μάθημα στοχεύει στη γνωριμία και την εξοικείωση με το μύθο, το θρύλο και το λαϊκό παραμύθι, τις νέες μορφές που λαμβάνουν στην εποχή του αλληλεπιδραστικού διαδικτύου, αλλά και την αξιοποίησή τους στην αφηγηματική και εκπαιδευτική πράξη.
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η διαμόρφωση του πλαισίου εξέτασης και αξιολόγησης των παιδικών βιβλίων γνώσεων, η εξοικείωση με το περιεχόμενο του όρου, τη θεματική και ειδολογική κατηγοριοποίησή τους καθώς και τη διεπιστημονική προσέγγισή τους. Ως εκ τούτου το μάθημα περιλαμβάνει τους παρακάτω άξονες:
+30 22410 99115
Rhodes_PMS_Book@aegean.gr
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |