el
Τηλέφωνο: +30 22410 99115

Erasmus

Ακαδημαϊκό έτος 2012 – 2013

Η  Daniela Camhy, αναπλ. καθηγήτρια φιλοσοφίας στο Graz Universität  και Διευθύντρια του ACPC Austrian Center of Philosophy with Children, προσκεκλημένη στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus, συμμετείχε σε εργαστήριο που οργανώθηκε για τις φοιτήτριες του Π.Μ.Σ. στην κατεύθυνση “Παιδικό βιβλίο” από την Έλενα Θεοδωροπούλου, αναπλ. καθηγήτρια, κατά τη διάρκεια του μαθήματος «Παιδικό βιβλίο και φιλοσοφία για παιδιά». Τίτλος του εργαστηρίου: «Οι φιλοσοφικές έννοιες στα λογοτεχνικά κείμενα».

Η Edwige ChiroutierMaitre de Conférences στο Université de Nantes/IUFM des Pays de la Loire (CREN) και expert auprès de lUNESCO, συμμετείχε μέσω skype σε εργαστήριο που οργάνωσε για τις φοιτήτριες του Π.Μ.Σ. στην κατεύθυνση “Παιδικό βιβλίο” η Έλενα Θεοδωροπούλου, αναπλ. καθηγήτρια, στο πλαίσιο  του μαθήματος «Παιδικό βιβλίο και φιλοσοφία για παιδιά». Τίτλος του εργαστηρίου: «Η ανακάλυψη της φιλοσοφίας μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα για παιδιά». (29-5-2013).

Ακαδημαϊκό έτος 2011 – 2012

Συμμετοχή της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου του Graz, κας Daniela Camhy, η οποία προσκλήθηκε στο πλαίσιο Erasmus και στο πλαίσιο του μαθήματος του ΠΜΣ “Φιλοσοφία για παιδιά και παιδικό βιβλίο”,  όπου  προσέφερε συνδιδασκαλία με θέμα: “Ο φιλοσοφικός διάλογος στην τάξη ως μέσο προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων”.

Συμμετοχή των φοιτητριών και φοιτητών του ΠΜΣ  σε εργαστήρια, τα οποία προσφέρθηκαν στο πλαίσιο της Διεθνούς Διημερίδας “Φιλοσοφία της Παιδείας στην Πράξη” (30-31 Μαρτίου 2012) και στο πλαίσιο του μαθήματος του ΠΜΣ: “Φιλοσοφία για παιδιά και παιδικό βιβλίο”. Τα εργαστήρια συνοργανώθηκαν και από τους προσκεκλημένους καθηγητές: Remi Hess, Université Paris 8 (θέμα εργαστηρίου: “H πρακτική του ημερολογίου ως αναστοχαστική πρακτική”) και Alain Kerlan, Université de Lyon, (θέμα εργαστηρίου:  Η  εκπαιδευτική πρακτική της καλλιτεχνικής παρέμβασης).

Ακαδημαϊκό έτος 2010 – 2011

Συμμετοχή της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου του Porto,  κας Paula Pereira, η οποία προσκλήθηκε στο πλαίσιο Erasmus και στο πλαίσιο του μαθήματος του ΠΜΣ “Φιλοσοφία για παιδιά και παιδικό βιβλίο”,  όπου  προσέφερε συνδιδασκαλία με θέμα: “Η σχέση φιλοσοφίας και λογοτεχνίας και η παιδαγωγική της σημασία”.

Ακαδημαϊκό έτος 2009 – 2010

Στο πλαίσιο της ενθάρρυνσης των εκπαιδευτικών ανταλλαγών και των μετακινήσεων των μεταπτυχιακών φοιτητών, το Π.Μ.Σ. «Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό» του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου πραγματοποίησε με επιτυχία, με το πρόγραμμα “Erasmus”, μια μετακίνηση δύο μεταπτυχιακών φοιτητριών του, κατά την ακαδημαϊκή περίοδο 2009–2010 στην Φινλανδία. Ήταν το πρώτο Π.Μ.Σ. του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. που χρησιμοποίησε την κινητικότητα “Erasmus” σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες της. Η επιτυχής πραγματοποίηση οφείλεται στην προσπάθεια τόσο των δύο φοιτητριών, Μαρίας Πασχαλίδου και Δέσποινας Αρμενάκη όσο και της υπεύθυνης για το πρόγραμμα “Erasmus” Έλενας Θεοδωροπούλου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.

Αξίζει λοιπόν να γίνουμε κοινωνοί της ενδιαφέρουσας αυτής εμπειρίας από τις ίδιες τις φοιτήτριες που μας μεταφέρουν με ενθουσιώδη τρόπο ό,τι αποκόμισαν από το ταξίδι αυτό…

Η Φινλανδία ήταν μια χώρα που πάντα ήθελα να επισκεφτώ, η πατρίδα του Αη–Βασίλη, καταπράσινη, λίμνες, δάση και άνθρωποι ήρεμοι. Εκτός από το «τουριστικό» ενδιαφέρον ο λόγος που επέλεξα τη Φινλανδία για Erasmus, ήταν γιατί σύμφωνα με το σύστημα αξιολόγησης της PISA το εκπαιδευτικό της σύστημα θεωρείται το καλύτερο του κόσμου. Ήθελα λοιπόν να δω δια ζώσης τον τρόπο που παρέχεται η εκπαίδευση στην ανώτατη βαθμίδα της.

Η Φινλανδία έχει ένα από τα υψηλότερα βιοτικά επίπεδα στον κόσμο και χρηματοδοτεί γενναία την εκπαίδευση. Το πανεπιστήμιο του Oulu από άποψη υλικοτεχνικών υποδομών παραπέμπει σε σκηνές του μέλλοντος. Όλες οι αίθουσες έχουν μόνιμα εγκαταστημένο υπολογιστή και projector, βιβλιοθήκες, αίθουσες μουσικής και καλλιτεχνικών, εστιατόρια, γυμναστήρια και φυσικά σάουνες, τόσο στο χώρο του πανεπιστημίου, όσο και στις φοιτητικές εστίες. Εκείνο που με εντυπωσίασε είναι η ύπαρξη τερματικών στους διαδρόμους (όπως στα αεροδρόμια) όπου οι φοιτητές ενημερώνονται για τα μαθήματα, τις ώρες και τις αίθουσες που μπορούν να τα παρακολουθήσουν. Διαλέξεις, παρουσιάσεις, επισκέψεις από καθηγητές ξένων πανεπιστημίων, εκπροσώπους μη κυβερνητικών οργανώσεων, διευθυντές σχολείων από χώρες τις οποίες υποστηρίζει οικονομικά η Φινλανδία (π.χ Ζιμπάμπουε), προβολές ταινιών και μετά συζήτηση, συνθέτουν την εκπαιδευτική καθημερινότητα του φοιτητή.

Οι ενώσεις φοιτητών και το τμήμα του πανεπιστημίου που είναι υπεύθυνο για το πρόγραμμα Erasmus, αναλαμβάνουν την οργάνωση της κοινωνικής ζωής των ερασμιακών και την εξοικείωση τους με την φινλανδική κουλτούρα, (εκδηλώσεις, γιορτές, τελετή υποδοχής για τους αλλοδαπούς από το δήμαρχο της πόλης, μαθήματα φινλανδικής γλώσσας κ.ά). Με εντυπωσίασε ο θεσμός της Kummi Family όπου οι ερασμιακοί φοιτητές «υιοθετούνται» από μια φινλανδική οικογένεια, προκειμένου να γνωρίσουν από κοντά τη φινλανδική κουλτούρα. Το Erasmus μου έδωσε τη δυνατότητα για γνωριμία και επαφή με άλλες διαφορετικές κουλτούρες, μέσω της συναναστροφής με φοιτητές από όλο τον κόσμο. Αισθάνομαι ότι πλέον αντιλαμβάνομαι τον κόσμο πιο «πολυπολιτισμικά».

Μαρία Πασχαλίδου

Ιανουάριος 2007 – Είναι πρωί, και βρίσκομαι στο σπίτι ενός φίλου ο οποίος έχει μόλις επιστρέψει από την εξάμηνη παραμονή του στο Τρόμσον της Νορβηγίας μέσω του προγράμματος Erasmus. Μου περιέγραψε με χαρά τη ζωή του εκεί. Ο ενθουσιασμός του ήταν εμφανής αν συλλογιστείτε ότι μέχρι το βράδυ και ακόμα δεν είχαμε προλάβει να δούμε όλες του τις φωτογραφίες! Τοπία υπέροχα, τόσο διαφορετικά, παρέες απ’ όλο τον κόσμο, διαφόρων ηλικιών, το καφέ «Μποντέγκα» και οι χειροποίητες βάφλες, ταξίδια, ομαδικά παιχνίδια και πολλά άλλα! Χαρακτηριστικά μου είπε: «Λυπάμαι τα παιδιά που δεν μπόρεσαν ή δεν εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία αυτή, είναι η ομορφότερη εμπειρία της ζωής μου!». Δεν είχε σκεφθεί ότι κι εγώ ήμουν ένα από αυτά τα παιδιά. Η ζωή μου στο πανεπιστήμιο είχε περάσει ανεπίστρεπτη. Τότε αν και μου περνούσε από το μυαλό να κάνω το βήμα αυτό, δεν το τόλμησα. Προφασίστηκα διάφορες δυσκολίες και εμπόδια και το προσπέρασα.… Έτσι ήμουν πια μια εργαζόμενη εκπαιδευτικός.

Ιανουάριος 2009 – Η χαρά μου ήταν μεγάλη όντας μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ «Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό» του ΤΕΠΑΕΣ, όχι μόνο για το περιεχόμενο του Προγράμματος Σπουδών και την όμορφη φοιτητική ζωή που περνούσα στη Ρόδο, αλλά επίσης γιατί πληροφορήθηκα ότι θα μπορούσα να συμμετάσχω στο πρόγραμμα Erasmus ως εργαζόμενη μεταπτυχιακή φοιτήτρια! Ποτέ λοιπόν δεν είναι αργά! Η αλήθεια είναι ότι λόγω της μη ύπαρξης γραφείου διασύνδεσης στο πανεπιστήμιο, κάποιες τυπικές διαδικασίες με δυσκόλεψαν. Όμως με καλή διάθεση και λίγο πείσμα, όλα πήγαν κατ’ ευχήν. Με δέχτηκαν στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου του Oulu στη Φινλανδία. Το ταξίδι στο Βορρά θα ξεκινούσε λίγους μήνες μετά, το Σεπτέμβριο του 2009.

Ιανουάριος 2010 – Το μαγικό ταξίδι έχει φτάσει στο τέλος του. Επέστρεψα την Ελλάδα γεμάτη. Όχι από φωτογραφίες, αλλά από εμπειρίες μοναδικές. Τι να πρωτοθυμηθώ…

Όταν πρωτοξεκίνησα από την Ελλάδα, με φόβιζε λίγο το άγνωστο. Όμως τελικά όλα ήταν ευκολότερα απ’ ότι φανταζόμουν. Οι σκανδιναβοί, γνωστοί για την τέλεια οργάνωσή τους, τα είχαν προβλέψει όλα. Όταν έφτασα στο Oulu , υπήρχε μια Φιλανδή φοιτήτρια ( kummi student = βοηθός, φίλη μου). Με εκείνη αλληλογραφούσαμε μέσω διαδικτύου, μου εξηγούσε ότι χρειαζόμουν και όταν έφτασα, με οδήγησε στο σπίτι μου. Θα ήταν στη διάθεση μου για ότι θα χρειαζόμουν εκεί. Αμέσως γνωρίστηκα με τις συγκατοίκους μου, μια βελγίδα και μια τουρκάλα.

Την επόμενη μέρα περιπλανήθηκα στο Πανεπιστήμιο. Βρισκόταν ακριβώς απέναντι από τις εστίες μας. Ένας κόσμος, τόσο διαφορετικός… Τεχνολογικοί εξοπλισμοί, μια τεράστια και ενημερωμένη βιβλιοθήκη, πρόσβαση στο διαδίκτυο σε κάθε γωνιά του πανεπιστημίου, εστιατόρια και καφετέριες φιλανδικού στυλ. Την πρώτη εβδομάδα είχαν οργανωθεί σεμινάρια « Orientation » όπου ενημερωθήκαμε για τα πάντα. Τόσο που φεύγοντας από τα σεμινάρια αυτά δεν είχαμε καμία απορία για το πώς θα έπρεπε να κινηθούμε στον καινούριο για εμάς τόπο. Μας ενημέρωσαν για εκπαιδευτικά θέματα, για τους τρόπους συγκοινωνιών, τα φοιτητικά μας δικαιώματα και τα θέματα υγείας και ασφάλειας. Μας μίλησαν επίσης για τη φιλανδική κουλτούρα, κάτι χρήσιμο πολύ μια και εμείς οι έλληνες διαφέρουμε τόσο από τους σκανδιναβούς! Γνωρίσαμε επίσης την οργάνωση ESN ( Erasmus Student Network ), η οποία ανέλαβε δράση καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Έτσι από τον πρώτο καιρό είχαμε την ευκαιρία να λάβουμε μέρος σε εκδρομές γνωριμίας, δραστηριότητες σχετικές με τη φιλανδική κουλτούρα (μαγειρική, αθλήματα, μουσική) και επίσης να πραγματοποιήσουμε πολλά ταξίδια σε πολύ προσιτές τιμές (Ρωσία, Σουηδία, Εσθονία, μέχρι και τον Αϊ Βασίλη επισκεφθήκαμε στο χωριό του!).

Η σύναψη φιλιών, πολύ εύκολη υπόθεση! Όλοι οι φοιτητές Erasmus μια μεγάλη παρέα. Έκανα φίλους από τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη Φιλανδία φυσικά. Άνθρωποι με διαφορετικές κουλτούρες, συνήθειες, θρησκείες, αντιλήψεις, οικονομικά επίπεδα, βρεθήκαμε σε τόπο κοινό, ζήσαμε μαζί εμπειρίες και ανακαλύψαμε ότι τελικά μοιραζόμαστε όλοι παρόμοιες ανησυχίες και έχουμε κοινά ενδιαφέροντα. Σε κάποιες εργασίες συνεργαστήκαμε και αλληλοσυμπληρωθήκαμε. Σε ένα μάθημα φιλανδικών είχα συμμαθητές από: Συρία, Νιγηρία, Γερμανία, Σλοβενία, Κολομβία, Ιαπωνία, Πολωνία και Γαλλία! Είχαμε ονομάσει την τάξη μας Multi Culti !

11

Επίσης είχαμε μια εποικοδομητική εκπαιδευτική εμπειρία με έναν Φιλανδό φοιτητή που θα έκανε Erasmus στην Αθήνα. Ο Μάρκους λοιπόν, θέλησε να μάθει ελληνικά και έτσι πραγματοποιήσαμε αμοιβαίο γλωσσικό μάθημα. Αργότερα φιλοξενήθηκε στην Ελλάδα και είδε από κοντά όλα αυτά για τα οποία μιλούσαμε το χειμώνα.

Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του ταξιδιού μου έγκειται στο εκπαιδευτικό κομμάτι. Ήμουν αρκετά τυχερή γιατί μπόρεσα να συνδυάσω τις σπουδές μου στην Ελλάδα με την παραμονή μου στη Φιλανδία. Έτσι, είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ τα δημοτικά σχολεία της περιοχής στα πλαίσια της έρευνας για τη διπλωματική μου εργασία.

11

Οι εκπαιδευτικοί εκεί ήταν πολύ πρόθυμοι να με βοηθήσουν σε ότι ήθελα. Μπήκα σε τάξεις και είδα τον τρόπο εργασίας των Φιλανδών εκπαιδευτικών. Επίσης στο πανεπιστήμιο παρακολούθησα 5 μαθήματα και έτσι έγινα κι εγώ για λίγο μέλος της φιλανδικής εκπαίδευσης. Το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει πολλά να προσφέρει στους φοιτητές ανταλλαγής, εφόσον στηρίζεται σε βιωματικές, ομαδοσυνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας και στην εργασία σε ομάδες. Έτσι σε κάποια μαθήματα δουλέψαμε σε ομάδες με στόχο την παρουσίαση εργασιών για συγκεκριμένα εκπαιδευτικά θέματα. Αυτό μας βοήθησε στην κοινωνικοποίηση με τους συμφοιτητές μας αποκτώντας το αίσθημα του ανήκειν. Τα μαθήματα δεν ήταν απρόσωπα, οι καθηγητές μας γνώριζαν προσωπικά και πάντα υπήρχε διάλογος και συζητήσεις. Έφυγα από τη Φιλανδία πιο πλούσια σε γνώσεις και εμπειρίες. Ως εκπαιδευτικοί, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι οι γνώσεις και οι εμπειρίες που αποκτούμε, είναι επενδύσεις για το μέλλον εφόσον μεταφέρονται και στους μικρούς μαθητές μας. Και αυτό το συνειδητοποιώ τώρα που επέστρεψα ξανά στο σχολείο. Σε πολλά θέματα αναφέρομαι στον φιλανδικό τρόπο ζωής και μοιράζομαι με τα παιδιά τις εμπειρίες μου.

Νιώθω τυχερή που μου δόθηκε η ευκαιρία να ζήσω αυτή την εμπειρία. Στην καρδιά μου κρατώ τους φίλους μου, το Πανεπιστήμιο, τη φιλανδική φύση και τις ατελείωτες βόλτες με το ποδήλατό μου στους ποδηλατοδρόμους του Όουλου, με τα ψηλά δέντρα και τις παγωμένες λίμνες. Τόποι που με έκαναν να νιώσω ευτυχία και που νοσταλγώ πολύ. Δυσκολίες υπήρξαν λίγες. Κρατώ μόνο τα θετικά και παρακινώ τον καθένα από εσάς να αδράξει την ευκαιρία! Ίσως μετά να είστε οι επόμενοι που με τον ίδιο ενθουσιασμό θα μας διηγηθείτε τη ζωή σας σε ένα παρόμοιο σκηνικό.

Δέσποινα Αρμενάκη